Het moet ergens in 1967 zijn geweest dat ik de Amsterdamse oude stijl jazzclub De Blokhut binnen stapte en daar een kleine, donkere vrouw met opgestoken haar en een grote vlinderbril op het podium stond. Ze wilde net met haar optreden beginnen, begeleid door een aantal vaste Blokhut muzikanten. Daar stond ze, de 'Dixie Nightingale' uit St. Louis Amerika; opgetreden met vele grootheden uit de classic jazz, te horen op tientallen plaatopnamen en bekend van haar rol in de Broadway musical
Bottomland. Hoe kwam zo'n ster in De Blokhut terecht? Een vraag die ik lang niet kon beantwoorden. Na wat speurwerk kwam ik bij Ate van Delden terecht, platenverzamelaar en kenner van classic jazz, en dat bleek een schot in de roos.
Eva correspondeerde met Ust van Galen Last uit Den Haag, zus van Joop van Galen Last, toen eindredacteur van Doctor Jazz Magazine. Ust nodigde Eva uit om naar Nederland te komen en Eva accepteerde de uitnodiging. Tijdens een bijeenkomst van een aantal jazzliefhebbers op zondagmiddag in Den Haag werd besloten om die avond naar de Amsterdamse Blokhut te gaan, waar Eva meteen werd gevraagd om een aantal nummers te zingen. Van deze sessie zijn opnamen gemaakt die later zijn uitgezonden in het radioprogramma Jazz uit het Historisch archief van Pim Gras. Eva bracht ook bezoeken aan Engeland en Denemarken. In Engeland werd een LP opgenomen met The Anglo-American Boyfriends met in de bezetting onder andere John R. T Davies en Richard Sudhalter, beiden bekend van The New Paul Whiteman Orchestra. In Kopenhagen trad ze op met de Peruna Jazzmen. Een fimpje van dit optreden is te vinden op Youtube.
|
vlnr Pim Gras, Dick Klijn, Herman Openneer, Fritjof Sterrenburg |
Eva Taylor werd geboren als Irene Joy Gibbons in St. Louis Missouri op 22 januari 1895. Ze was een van de eerste Afro-Amerikaanse zangeressen die in Amerika voor de radio zong. Op 3- jarige leeftijd stond ze al op de planken en maakte zo, als lid van een vaudeville gezelschap, op zeer jonge leeftijd een tournee door Europa, Nieuw Zeeland en Australiƫ. In 1911 zong ze in het koor van een theatershow met Al Jolson. Ze trouwde in 1921 in New York met bandleider Clarence Williams en trad regelmatig op met zijn trio. In 1922 maakte ze haar eerste plaatopname voor Black Swan Records, die haar afficheerde als de Dixie Nightingale. Daarnaast maakte ze veel platen met The Clarence Williams Blue Five met in de bezetting onder andere Sidney Bechet, Charlie Irvis en Louis Armstrong. Haar opname met deze groep van
Cake Walking Babies From Home werd een hit, niet in het minst door de fantastische cornetsolo van Louis Armstrong, die nog veel van zich zou laten horen. Haar opnamen met The Charleston Chasers van Red Nichols en Miff Mole zijn bijzonder te noemen gezien de gecompliceerde situatie in Amerika tussen blank en zwart. Eva vertelde later in een interview dat ze was uitgenodigd voor een uitzending voor de WEAF radio in New York, samen met de blanke Original Memphis Five. Haar stem klonk blank genoeg om geaccepteerd te worden door het publiek. Toch nam de studio geen enkel risico om beschuldigd te worden van 'racial mixing'. Tijdens de opname werd ze door een gordijn gescheiden van de band.
|
Eva met de band van Clarence Williams |
Tot 1930 zong Eva in shows in alle grote theaters in New York, zoals het Apollo Theatre, Carnegie Hall, Madison Square Garden, Lincoln Theatre, Savoy Ballroom en het Harlem Casino. Haar bekenheid werd vooral groot door haar mewerking aan vele radioshows. Van 1932 tot 1933 had ze haar eigen radio programma
The Eva Taylor Crooner Show. Ook werkte ze samen met het orkest van Paul Whiteman in
The Kraft Music Hall show. Tijdens de Tweede Wereldoorlog stopte ze vrijwel met optreden en trad alleen nog op in ziekenhuizen in New York voor het Hospital Reserve Corps en in 1948 tijdens een Memorial Concert voor Bessie Smith.
Na de dood van echtgenoot Clarence Williams in 1965, met wie Eva 44 jaar was getrouwd, kwam ze naar Europa, op uitnodiging van haar Nederlandse correspondentievriendin. In 1976 trad ze, al 81 jaar oud, op in de Stampen Club (The Pawn Shop) in Stockholm. De club was afgeladen vol. Toen ze begon te zingen werd het doodstil en concentreerde iedereen zich op die kleine vrouw die met haar zang en presentatie het publiek meteen volledig wist te boeien. Haar stem was lager dan in haar jeugd, maar swingde meer dan ooit tevoren. Net als de meeste vocalisten van haar generatie was ze niet alleen zangeres, maar ook een professionele entertainer, echter zonder sterallures. Het concert werd later onder de titel Jazz at the Pawnshop op LP uitgebracht. De hoestekst luidde: 'De opnamen kunnen geen compleet beeld geven van Eva's kwaliteiten, haar dansen op het podium, haar communicatie met de muzikanten en publiek, maar ze vangen de muziek en de sfeer van een van de meest inspirerende classic jazz concerten die ooit in een Stockholmse jazzclub hebben plaatsgevonden.'
Taylor en Williams kregen 3 kinderen. Eva overleed in 1977 op 82 jarige leeftijd in New York. Ze werd begraven naast haar man Clarence in Farmingdale New York. Haar zoon Clarence Williams Jr. is de vader van de bekende hedendaagse acteur Clarence Williams III. Het was een bijzonder voorrecht om Eva live te zien optreden in De Blokhut. Een optreden dat ik niet had willen missen.
Bronnen: Encyclopedia, Wikipedia, Ate van Delden, Wim Bor, Discogs, Sepea, Fontana Records
Weer een bijzonder verhaal van je.
BeantwoordenVerwijderenIk was er ook bij in de Blokhut. En diep onder de indruk van haar optreden. Ik weet nog dat ze Make me a pallet on the floor zong.
Bedankt,
Jan van der Woord